• Geplaatst op
  • Door Diversen
  • 1
3DW reference LAN

Reviews

Mark L. *****

Nadat ik de 3DW ReF Lan aangesloten had tussen mijn switch en streamer, kon ik aan de slag. Ik drukte op Play. Wat een verschil. Dat had ik niet verwacht. Het geluid is los van de speakers, vrij van stress of hardheid.  Nog meer muziek graag! Nu hoor ik ook dat de verhoudingen veel beter zijn. Ook is de ruisvloer veel lager, zonder dat de ruimtelijke informatie aangetast wordt. Andere kabels hebben ook die zwarte achtergrond, maar dan hoor je geen opnameruimte meer en dan is het voor mij niet meer interessant. Nou, opnameruimte is present hoor.

Al met al was het de investering dubbel en dwars waard.

18 oktober 2018

Igor S.

Kabels maken verschil. Ook LAN kabels. Jaren geleden een standaard LAN Cat 5 dropveter vergeleken met een Audioquest LAN kabel Cat 5 uit de tijd dat Audioquest zelf nog niet de huidige lijn LAN kabels had (zoals de Vodka). Audioquest was beter dan de dropveter, minder harsness, een minder digitale klank.

Niet zo lang geleden een Audioquest Cinnamon LAN op bezoek gehad. Het bracht wel verbetering, iets meer rust in het geluidsbeeld en een sprankelender hoog. De verbetering was geen groot verschil, dus die kabel ging retour.

En toen kwam Wim op de proppen met zijn Magnum opus: de 3DW Reference LAN.  Zelfs op mijn setje zou ik verschil horen. Nou moet je weten dat Wim mijn voorliefde voor Bowers & Wilkins maar moeilijk kan bevatten. Ik heb in ieder geval mijn droom waargemaakt: zoals ik destijds werd overvallen door een muziekbeleving zonder weerga als 16 jarig ventje van B&W 801's in een audiozaak in Arnhem, laat ik mij nu dagelijks de oren strelen. En elke keer weer met een giga smile op mijn gezicht, net als 25 jaar geleden!

Eerst nog even de set-up waarin de kabel is gebruikt, om de spanning verder op te voeren. Een compromis van stereo en surround. B&W 800d3 fronts, HTM1d3 center en 804d3 back. Van den Hul The Revelation speakerkabels voor de voorste 3 speakers, eenvoudige Norstone koper bekabeling naar de achterste speakers. En mijn 'koelkast' Velodyne DD-15 voor het laag wordt aangestuurd via een RCA Audioquest Sub-1 kabel. Classé SSP800 voorversterker, Classé CA-D200 eindversterker voor de fronts (echt waar, klasse D Wim ;-) en drie eindtrappen Marantz SR9600 voor de andere speakers. Door The Upgrade Company en Kemp gemodificeerde Oppo 105 allesvreter waar ik met enig geluk 2e eigenaar van ben geworden. De Oppo stuurt zijn signaal 'pure direct' (enkel 80hz crossover, luidsprekerafstanden en sound level aanpassing) analoog uit via RCA Van den Hul The Jubilee Silver Hybrid. Tussen de versterkers zelf Linn black XLR. Powervoorziening een mix van Audiomaat, Audioquest, Van den Hul en PS Audio P5. De set is opgesteld in de woonkamer met breedte 5,3m diepte 5,7m en hoogte 2,4m. In de meterkast staat een Synology DS412+ verbonden met standaard Cat 6 LAN dropveter met een Asus AC2400 router. Deze is vervolgens met een Audioquest Cat 6 kabel van de rol (en Supra Cat 7 pluggen) verbonden met een Netgear GS108 switch op poort 1. En vanuit poort 8 de goedkope oldskool Audioquest LAN Cat 5 kabel.

Via de Oppo speel ik het liefst schijfjes en van een USB harddisk, omdat het geluid via het netwerk diffuser is en dat stukje digitale hardheid heeft waardoor luid draaien eerder begint te irriteren.

Testen dan maar met Lamb - Gorecki, zeker geen audiofiele opname, wel een track die ik goed ken. En je moet de muziek draaien waar je van houdt, niet waar? Eerst speel ik de m4a Apple lossless file 16bit/44khz op de eigen LAN combi. De stem klinkt ietwat blikkerig en niet strak in de ruimte (diffuus), en als het verder in het nummer druk wordt slipt het geluidsbeeld enigszins dicht. CD versie gedraaid, wat een verschil nu je er echt op gaat letten. De stem klinkt ineens prettig om naar te luisteren, er zit meer detail en warmte in. Het geluidsbeeld blijft open, alles goed te volgen, geen versmering. Mijn eigen LAN combi afgekoppeld, GS308 met Wim's twee witte en rode houten blokkies en 3DW Reference LAN eraan. En was het nou echt diezelfde m4a file???!? JA! Maar wat hier gebeurt is bizar. Het klinkt nu zelfs iets beter dan de CD-versie. Het geluidsbeeld is rustiger, detailrijker, je hoort bij de stem - die strak in de ruimte staat met die 'air' eromheen - dat er meer bij zit, namelijk een stukje van de akoestiek van de opnameruimte. Het drukke gedeelte van het nummer klinkt dynamischer, terwijl alles perfect te volgen blijft en er ondanks de muzikale storm een soort van rust in het geluidsbeeld zit. Dat laatste stukje cello als afsluiter van het nummer, ook weer prachtig in de ruimte! Hier worden de mannen van de jongens gescheiden. Er wordt zoveel meer in de opname duidelijk, bijzonder bijzonder!

Beck - Lonesome Tears vergelijking in 5.1 blu ray audio 24bit/192khz flac. LAN Wim vs LAN Igor. En Wim wint overduidelijk. Stem van Beck staat duidelijker afgetekend in de ruimte, klinkt natuurlijker, drums beter waarneembaar achter Beck in de mix. De strijkers klinken als fluweel, in plaats van dat stukje scherpte die ik gewend was. En ondanks de rust in het geluidsbeeld (of juist daardoor?) komt de muziek dynamischer over. Het is analoger, natuurlijker en daardoor meer genieten van de muziek. Op naar een mix van klassiek/filmmuziek: Lord of the Rings The Two Towers, de afsluitende track Long Ways to Go Yet in 5.1 flac 24bit/96Khz. LAN Igor: is hier in het begin van dit nummer een synthesizer gebruikt of een echt koor? Twijfel twijfel. LAN Wim: absoluut een koor, staat mooi afgebeeld in de ruimte. En het is een kinderkoor. Even nazoeken dan, om te checken dat ik dit niet droom bij deze dromerige muziek. En inderdaad: het kinderkoor The London Oratory School Schola. Genieten van de mooie stem van de zangers. Progressieve rock: Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing and other stories op Blu Ray. DTS-HD 5.1 24bit/96Khz met nummer 1 Luminol. Wow, wat een verschil zeg die vleugel na circa 7 minuten in het nummer, mooier in de ruimte en sprankelend bij de LAN Wim. Bij de LAN Igor is het wat 'dof'. Ook valt op dat het laag van de drums en basgitaar beter gedefinieerd is, strakker is bij de LAN Wim. Daardoor ook een beter ritmegevoel waardoor ik meer mee wiebel en geniet van de muziek?

Alsmaar vergelijken is intensief en vermoeiend, daarom verder met enkel luisteren naar mijn favoriete muziek. Die 3DW Reference LAN zorgt voor genieten. En bovendien voor het niet kunnen uittikken van dit verslag, de afleiding/verleiding van de muziek is te groot. Ik draai het eerste nummer van het debuutalbum van Other Lives, eerste 5 nummers van het tweede album van Other Lives, het nummer Private Lawns van Julia Stone, Ane Brun met These Days, Eefje de Visser met Ongeveer, (alles in flac 16bit/44khz) en en en en en. Er is geen ophouden meer aan! Alles klinkt zo ongedwongen, met een natuurlijke vanzelfsprekende flow. Je bent dan al snel alleen maar aan het opgaan in de muziek dan technisch aan het luisteren.

Op deze wijze is spelen via het netwerk niet alleen gemakkelijker maar ook beter dan al het andere wat ik tot nu toe gewend ben. Hoe Wim het flikt geen idee. De 3DW Reference LAN in combinatie met het witte en het rode blokje onder de GS308 is voortreffelijk!

*****